man slapend op stoel

Slecht slapen door ouderdom

Het duurt soms wel uren voordat je in slaap bent gevallen en als je dan eindelijk slaapt, wordt je in het midden van de nacht weer wakker. Je gaat er uit om naar de wc te gaan, maar als je weer in bed ligt ben je klaarwakker. Het ene na het andere uur komt voorbij op de klok en als je eindelijk weer slaperig wordt, is het alweer tijd om op te staan. Herkenbaar?

Verstoord slaapritme

Jonge kinderen hebben gemiddeld wel tot 10 uur slaap nodig, evenals pubers. Jong volwassenen slapen gemiddeld 8 uur. Ouderen slapen vaak minder. Dit komt niet omdat zij minder slaap nodig hebben dan volwassenen, maar omdat zij vaker slaapproblemen ervaren.

Dit is voornamelijk te wijten aan hormonale veranderingen, maar kan verergeren door bijvoorbeeld overmatig drank- of drugsgebruik, of een ondermaatse slaaphygiëne. De slaaphygiëne zijn de gewoonten rondom en tijdens de slaap. Denk bijvoorbeeld aan het mobiele telefoongebruik, maar ook de tv of teveel slapen kan een oorzaak zijn van slapeloosheid of slecht kunnen slapen. 

Lekker slapen

Zorg allereerst voor een zo goed mogelijke slaap hygiëne: dit zijn de gewoonten/ omstandigheden van iemand voor of tijdens het slapen. Zo wordt bijvoorbeeld aangeraden geen tv of smartphone te gebruiken net voor het naar bed gaan, en te zorgen voor een donkere omgeving. Melatonine kan gebruikt worden om slaap op te wekken, maar hier dient zorgvuldig mee om te worden gegaan omdat een teveel op langer termijn juist voor slapeloosheid kan zorgen.

 

Gebruik IQ Slaap of de krachtigere IQ Slaap Sterk om zowel je natuurlijke slaapritme als algehele nachtrust te verbeteren en te genieten van een heerlijk uitgerust lichaam!